امیرالمومنین امام علی علیه السلام درباره ریشه و منشأ فساد چنین می فرمایند: فساد توده ی مردم، ناشی از فساد خواصّ است. خواصّ، به پنج گروه تقسیم می‌شوند:      📚عالمان که راهنمایانِ به سوی خدایند      📿پارسایان که راه رسیدن به خدایند،      💰بازرگانان که اُمنای خدایند،      ⚔رزمندگان که یاوران دین خدایند      👤و […]

درود و رحمت بیکران الهی بر شهید والا مقام مرتضی مطهری مطلب صوتی تصویری زیر را چند بار گوش کنید   جامعه ایران یک جامعه مرده است و وای به حال مصلحان چنین جامعه ای.  

خداوند امر به جهاد با کفار و مشرکین و منافقین نموده و این جهاد از ازل بوده و تا ابد ادامه دارد و خداوند حکیم اجر مؤمنان و مجاهدان راهش را ضایع نمی‌کند. «أَنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ»[۱] و اجر این جهاد شهادت است و هر چه جهاد سخت‌تر و اخلاص بیشتر باشد، شهادتش […]

به نقل از جامعه خبری تحلیل الف علی ماهرالنقش،  ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۵۹  ۳۹۸۰۶۱۶۱۶۵ ———————————————————– یَا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ   اجازه دهید به‌جای صحبت‌های خسته‌کننده تئوریک درباره بی‌تدبیری، شما را با یک مصداق بارز و عینیِ بی‌تدبیری آشنا کنم. سفری داشتم به یکی از کشورها و در آنجا با اوضاع عجیب و غریبی برخورد کردم که اگر […]

به نقل از سایت الف – ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ https://www.alef.ir/news/3971225095.html یکی از آفاتی که جامعه و بلکه نظام اسلامی ایران را مورد تهدید جدی قرار داده و متأسفانه برخورد قابل قبولی در رفع آن نشده، «فساد» است؛ اعم از فساد اقتصادی، فساد سیاسی، فساد اجتماعی و فساد فرهنگی. برای همین هم بود که رهبری معظم […]

وزن دهی به شاخص ها، متغیرها، مولفه ها و … یکی از موضوعات رایج و پرکاربرد در مدل های تصمیم گیری به حساب می آید و در سازمان های مختلف و حتی در تصمیم گیری های شخصی کاربرد دارد. در این مقاله با ارائه یک مثال، به یکی از مدل های وزن دهی به شاخص […]

سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

جنود عقل و جهل

عقل و جهل دو سوی سعادت و شقاوت هستند، یکی به حق و دیگری به ناحق دعوت می کند؛ یکی صراط مستقیم است و دیگری صراط الجحیم. پس باید آن ها را خوب بشناسیم و درون خودمان دائماً رصد و مراقبه کنیم، جهل را دور و عقل را نزدیک کنیم.

امام صادق (ع) این دو لشکر را به زیبایی تبیین نموده اند:

 

سماعه گوید خدمت حضرت صادق علیه السّلام بودم و جمعى از دوستانش هم حضور داشتند که ذکر عقل و جهل به میان آمد. حضرت فرمود: عقل و لشکرش و جهل و لشکرش را بشناسید، سماعه گوید من عرض کردم قربانت گردم غیر از آنچه شما بما فهمانیده‏اید نمی‌دانیم.

 

حضرت فرمود خداى عز و جل عقل را از نور خویش و از طرف راست عرش آفرید و آن مخلوق اول از روحانیین است پس بدو فرمود پس رو، او پس رفت، سپس فرمود پیش آى، پیش آمد. خداى تبارک و تعالى فرمود: ترا با عظمت آفریدم و بر تمام آفریدگانم شرافت بخشیدم. سپس جهل را تاریک و از دریاى شور و تلخ آفرید. به او فرمود پس رو، پس رفت، فرمود پیش بیا، پیش نیامد. فرمود: گردن‏کشى کردى؟ او را از رحمت خود دور ساخت؛ سپس براى عقل هفتاد و پنج لشکر قرار داد.

 

چون جهل مکرمت و عطاء خدا را نسبت به عقل دید دشمنى او را در دل گرفت و عرض کرد پروردگارا این هم مخلوقى است مانند من. او را آفریدى و گرامیش داشتى و تقویتش نمودى. من ضد او هستم و بر او توانائى ندارم. آنچه از لشکر به او دادى بمن هم عطا کن. فرمود بلى میدهم ولى اگر بعد از آن نافرمانى کردى ترا و لشکر ترا از رحمت خود بیرون میکنم. عرض کرد خشنود شدم. پس هفتاد و پنج لشکر باو عطا کرد؛ و هفتاد و پنج لشکرى که به عقل عنایت کرد. (جنود عقل و جهل) بدین قرار است:

 

  1. نیکى و آن وزیر عقل است و ضد او را بدى قرارداد، که آن وزیر جهل است؛
  2. و ایمان و ضد آن کفر؛
  3. و تصدیق حق و ضد آن انکار حق؛
  4. و امیدوارى و ضد آن نومیدى؛
  5. و دادگرى و ضد آن ستم؛
  6. و خشنودى و ضد آن قهر و خشم؛
  7. و سپاسگزارى و ضد آن ناسپاسى؛
  8. و چشم داشت رحمت خدا و ضد آن یأس از رحمتش؛
  9. و توکل و اعتماد بخدا و ضد آن حرص و آز؛
  10. و نرم دلى و ضد آن سخت دلى؛

 

  1. و مهربانى و ضد آن کینه‏ توزى؛
  2. و دانش و فهم و ضد آن نادانى؛
  3. و شعور و ضد آن حماقت؛
  4. و پاکدامنى و ضد آن بى‏ باکى و رسوائى؛
  5. و پارسائى و ضد آن دنیاپرستى؛
  6. و خوشرفتارى و ضد آن بدرفتارى؛
  7. و پروا داشتن و ضد آن گستاخى؛
  8. و فروتنى و ضد آن خودپسندى؛
  9. و آرامى و ضد آن شتابزدگى؛
  10. و خردمندى و ضد آن بی خردى؛

 

  1. و خاموشى و ضد آن پرگوئى؛
  2. و رام بودن و ضد آن گردنکشى؛
  3. و تسلیم حق شدن و ضد آن تردید کردن؛
  4. و شکیبائى و ضد آن بی تابى؛
  5. و چشم‏ پوشى و ضد آن انتقام ‏جوئى؛
  6. و بى‏ نیازى و ضد آن نیازمندى؛
  7. و بیاد داشتن و ضد آن بى‏ خبر بودن؛
  8. و در خاطر نگه‏داشتن و ضد آن فراموشى؛
  9. و مهرورزى و ضد آن دورى و کناره ‏گیرى؛
  10. و قناعت و ضد آن حرص و آز؛

 

  1. و تشریک مساعى و ضد آن دریغ و خوددارى؛
  2. و دوستى و ضد آن دشمنى؛
  3. و پیمان دارى و ضد آن پیمان ‏شکنى؛
  4. و فرمانبرى و ضد آن نافرمانى؛
  5. و سرفرودى و ضد آن بلندى جستن؛
  6. و سلامت و ضد آن مبتلا بودن؛
  7. و دوستى و ضد آن تنفر و انزجار؛
  8. و راستگوئى و ضد آن دروغگوئى؛
  9. و حق و درستى و ضد آن باطل و نادرستى؛
  10. و امانت و ضد آن خیانت؛

 

  1. و پاکدلى و ضد آن ناپاکدلى؛
  2. و چالاکى و ضد آن سستى؛
  3. و زیرکى و ضد آن کودنى؛
  4. و شناسائى و ضد آن ناشناسائى؛
  5. و مدارا و رازدارى و ضد آن راز فاش کردن؛
  6. و یک روئى و ضد آن دغلى؛
  7. و پرده ‏پوشى و ضد آن فاش کردن؛
  8. و نمازگزاردن و ضد آن تباه کردن نماز؛
  9. و روزه گرفتن و ضد آن روزه خوردن؛
  10. و جهاد کردن و ضد آن فرار از جهاد؛

 

  1. و حج گزاردن و ضد آن پیمان حج شکستن
  2. و سخن نگهدارى و ضد آن سخن چینى؛
  3. و نیکى به پدر و مادر و ضد آن نافرمانى پدر و مادر؛
  4. و با حقیقت بودن و ضد آن ریاکارى؛
  5. و نیکى و شایستگى و ضد آن زشتى و ناشایستگى؛
  6. و خودپوشى و ضد آن خود آرائى؛
  7. و تقیه و ضد آن بى‏ پروائى؛
  8. و انصاف و ضد آن جانبدارى باطل؛
  9. و خودآرائى براى شوهر و ضد آن زنادادن؛
  10. و پاکیزگى و ضد آن پلیدى؛

 

  1. و حیا و آزرم و ضد آن بى‏ حیائى؛
  2. و میانه روى و ضد آن تجاوز از حد؛
  3. و آسودگى و ضد آن خود را به رنج انداختن؛
  4. و آسان‏ گیرى و ضد آن سخت ‏گیرى؛
  5. و برکت داشتن و ضد آن بى ‏برکتى؛
  6. و تندرستى و ضد آن گرفتارى؛
  7. و اعتدال و ضد آن افزون و طلبى؛
  8. و موافقت با حق و ضد آن پیروى از هوس؛
  9. و سنگینى و متانت و ضد آن سبکى و جلفى؛
  10. و سعادت و ضد آن شقاوت؛

 

  1. و توبه و ضد آن اصرار بر گناه؛
  2. و طلب آمرزش و ضد آن بیهوده طمع بستن؛
  3. و دقت و مراقبت و ضد آن سهل انگارى؛
  4. و دعا کردن و ضد آن سرباز زدن؛
  5. و خرمى و شادابى و ضد آن سستى و کسالت؛
  6. و خوشدلى و ضد آن اندوهگینى؛
  7. و مأنوس شدن و ضد آن کناره گرفتن؛
  8. و سخاوت و ضد آن بخیل بودن.

 

پس تمام این صفات (هفتاد و پنجگانه) که لشکریان عقلند جز در پیغمبر و جانشین او و مؤمنى که خدا دلش را بایمان آزموده جمع نشود اما دوستان دیگر ما برخى از اینها را دارند تا متدرجا همه را دریابند و از لشکریان جهل پاک شوند آنگاه با پیغمبران و اوصیاءشان در مقام اعلى همراه شوند و این سعادت جز با شناختن عقل و لشکریانش و دورى از جهل و لشکریانش بدست نیاید خدا ما و شما را بفرمانبرى و طلب ثوابش موفق دارد.

 

[در متن جنود عقل و جهل را ۷۵ ذکر کرده و در توضیح ۷۸ و ظاهرا بعضى بعبارت دیگر تکرار شده‏].[۱]

 

[۱] اصول کافى-ترجمه مصطفوى، ج‏۱، ص: ۲۴

۲ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. کاربر گفت:

    معنی و مترادف کلمات عربی و خارجی جلوی آن ها نوشته شود.
    در خط سوم باید یک “را” افزون گردد.
    چند جا غلط املایی وجود دارد.
    یک سوال) منظور از لشکر چیست؟ ۷۵ لشکر چی هستن؟ یعنی ۷۵ خصلت و ویژگی و رفتار یا ۷۵ تا لشکر مثلا ۱۰۰۰۰ نفری؟
    سپاس گزارم

    • سلام
      ممنون از دقت نظرت
      ۱- اشکال نگارشی را حل کردم
      ۲- منظور از ۷۵ لشکر به نظرم ۷۵ خصلت رفتاری و اخلاقی در هر یک از ماست که مشابه اعضا و ارکان یک لشکر به هم کمک می کنند و در مقابل لشکریان جهل قد علم می کنند

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.