خداوند امر به جهاد با کفار و مشرکین و منافقین نموده و این جهاد از ازل بوده و تا ابد ادامه دارد و خداوند حکیم اجر مؤمنان و مجاهدان راهش را ضایع نمی‌کند. «أَنَّ اللَّهَ لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِینَ»[۱] و اجر این جهاد شهادت است و هر چه جهاد سخت‌تر و اخلاص بیشتر باشد، شهادتش […]

به نقل از جامعه خبری تحلیل الف علی ماهرالنقش،  ۱۶ شهریور ۱۳۹۸، ۲۰:۵۹  ۳۹۸۰۶۱۶۱۶۵ ———————————————————– یَا مُدَبِّرَ الْأُمُورِ   اجازه دهید به‌جای صحبت‌های خسته‌کننده تئوریک درباره بی‌تدبیری، شما را با یک مصداق بارز و عینیِ بی‌تدبیری آشنا کنم. سفری داشتم به یکی از کشورها و در آنجا با اوضاع عجیب و غریبی برخورد کردم که اگر […]

به نقل از سایت الف – ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ https://www.alef.ir/news/3971225095.html یکی از آفاتی که جامعه و بلکه نظام اسلامی ایران را مورد تهدید جدی قرار داده و متأسفانه برخورد قابل قبولی در رفع آن نشده، «فساد» است؛ اعم از فساد اقتصادی، فساد سیاسی، فساد اجتماعی و فساد فرهنگی. برای همین هم بود که رهبری معظم […]

وزن دهی به شاخص ها، متغیرها، مولفه ها و … یکی از موضوعات رایج و پرکاربرد در مدل های تصمیم گیری به حساب می آید و در سازمان های مختلف و حتی در تصمیم گیری های شخصی کاربرد دارد. در این مقاله با ارائه یک مثال، به یکی از مدل های وزن دهی به شاخص […]

سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

ریشه خانه‌نشینی علی علیه‌السلام در کینه‌های بدری و خیبری و حنینی بود و علت بیعت با ایشان تعویض نسل بود

دنیای اسلام پس از پیامبر، ۲۵ سال از خلافت امیرالمؤمنین محروم بود؛ اما علت این محرومیت چه بود؟ چرا خواصی که در غدیر خم با پیامبر و ایشان بیعت بر خلافتش نمودند، در بزنگاه تاریخی رحلت پیامبر عهدشکنی کردند؟ و سخن «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» پیامبر را به پشت سر انداختند؟

 

جواب جامع و مانع آن را در این فراز از دعاى پرفیض ندبه می‌یابیم:

«لَایُسْبَقُ بِقَرابَهٍ فِی رَحِمٍ، وَلَا بِسابِقَهٍ فِی دِینٍ، وَلَا یُلْحَقُ فِی مَنْقَبَهٍ مِنْ مَناقِبِهِ، یَحْذُو حَذْوَ الرَّسُولِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِما وَآلِهِما، وَیُقاتِلُ عَلَى التَّأْوِیلِ، وَلَا تَأْخُذُهُ فِی اللّٰهِ لَوْمَهُ لائِمٍ، قَدْ وَتَرَ فِیهِ صَنادِیدَ الْعَرَبِ، وَقَتَلَ أَبْطالَهُمْ، وَناوَشَ ذُؤْبانَهُمْ، فَأَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقاداً بَدْرِیَّهً وَخَیْبَرِیَّهً وَحُنَیْنِیَّهً وَغَیْرَهُنَّ، فَأَضَبَّتْ عَلَىٰ عَداوَتِهِ، وَأَکَبَّتْ عَلَىٰ مُنابَذَتِهِ، حَتَّىٰ قَتَلَ النَّاکِثِینَ وَالْقاسِطِینَ وَالْمارِقِینَ، وَلَمَّا قَضىٰ نَحْبَهُ وَقَتَلَهُ أَشْقَى الْآخِرِینَ یَتْبَعُ أَشْقَى الْأَوَّلِینَ لَمْ یُمْتَثَلْ أَمْرُ رَسُولِ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ فِی الْهادِینَ بَعْدَ الْهادِینَ، وَالْأُمَّهُ مُصِرَّهٌ عَلَىٰ مَقْتِهِ، مُجْتَمِعَهٌ عَلَىٰ قَطِیعَهِ رَحِمِهِ، وَ إِقْصاءِ وُلَْدِهِ، إِلّا الْقَلِیلَ مِمَّنْ وَفَىٰ لِرِعایَهِ الْحَقِّ فِیهِمْ»

با نزدیکی‌اش در خویشاوندی به رسول خدا، کسی بر او پیشی نگرفت

و همچنین با سابقه‌اش در دین، کسی بر او مقدم نبود

و در فضیلتی از فضائل هیچ‌کس به او نرسید،

کار پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) را پی گرفت و بر اساس تأویل قرآن جنگ می‌کرد

و درباره خدا سرزنش هیچ سرزنش‌کننده‌ای را به خود نمی‌گرفت،

خون شجاعان عرب را، در راه خدا به زمین ریخت و دلاورانشان را از دم تیغ گذراند و با گرگانشان در افتاد،

پس به دل‌هایشان کینه سپرد، کینه جنگ بدر و خیبر و حنین و غیر آن‌ها را،

پس دشمنی او را در نهاد خود جا دادند و به جنگ با او رو آوردند

تا پیمان‌شکنان و جفاپیشگان و خارج شدگان از دایره دین را کشت

و هنگامی‌که درگذشت و او را بدبخت‌ترین پسینیان‌ که از بدبخت‌ترین پیشینیان کرد، به قتل رساند،

دستور رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) درباره هدایت‌کنندگان، از پس هدایت‌کنندگان [امامان بعد از پیامبر] اطاعت نشد

و امّت بر دشمنی نسبت به آن حضرت پافشاری کردند

و برای قطع رحم او و تبعید فرزندانش گرد آمدند،

مگر اندکی از کسانی که برای رعایت حق درباره ایشان به پیمان پیامبر وفا کردند.

 

آری همه این‌ها به کینه‌های بدری و خیبری و حنینی خواص برمی‌گردد. همان‌هایی که در این جنگ‌ها و غیر آن‌ها زخم عدالت‌جویی علی علیه‌السلام بر پیکر خودشان و قوم و قبیله‌شان نشسته بود؛ وقتی میدان را خالی از پیامبر ص دیدند، علی را خانه‌نشین نمودند.

 

ابن ابى الحدید که از بزرگان و افاضل علماى عامه و معتزلى مذهب است می‌گوید: «بدان که تقاعد على علیه‌السلام از جهاد براى آن است که تو میدانى که چگونه مردم در آن هنگام با او بیعت نمودند و سپس بیعت خود را نقض کردند و حال آنکه از وفات رسول خدا بیست و پنج سال گذشته بود و معلوم است در این مدت کینه‌ها فراموش شده بود و آنانى که پدران و عشیره ایشان به دست آن حضرت کشته شده بودند مرده بودند و قرنى از میان رفته بود و قرن تازه به جاى آن آمده بود و از آن‌هایی که با آن حضرت عدوات داشتند و یا کینه او را در دل داشت بودند به جز از اندکى کسى باقى نمانده بود؛ و حالت او بعد از انقضاى این مدت دراز با جماعت قریش و اظهار کینه و عداوت آنان با وى مثل این بود که گویا در روز وفات رسول خدا صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم به مسند خلافت نشسته است حتى آنکه بازماندگان قریش و جوانان و نوباوگان آن‌ها که در جنگ‌ها او را ندیده بودند و ضربت‌ها و شمشیرهایی که به گذشتگان آن‌ها زده و آن‌ها را به جهنم فرستاده بود مشاهده ننموده بودند کارى با آن حضرت کردند و عدواتى با او نمودند که اگر گذشتگان ایشان بودند نمی‌توانستند کرد.»[۱]

 

پس نکته دومی هم حاصل می‌شود و آن اینکه وقتی نسل اول که آن زخم‌ها را از علی علیه‌السلام خورده بودند جای خودشان را به نسل بعدی دادند، بعدی‌ها به دور علی علیه‌السلام جمع شدند و با ایشان بیعت نمودند؛ به عبارت دیگر علت رجوع به امیرالمؤمنین و بیعت با ایشان تعویض نسل بود.

 

————————————————

[۱] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید مجلد ۱۱ ص ۱۱۴ خطبه ۲۱۱ و در نسخ دیگر خطبه ۲۱۵٫

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.