شاخص های عملیاتی برای پیاده سازی پیشرفت و عدالت در کشور « وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

شاخص های عملیاتی برای پیاده سازی پیشرفت و عدالت در کشور

رهبر معظّم انقلاب (مدظلّه العالی) با نگاهی راهبردی و هوشمندانه، دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند. علت چنین امری نیز ضرورت پیشرفت متوازن و هم گام با عدالت است. ما پیشرفتی در کشور نمی خواهیم که توسعه بی عدالتی دهد. پیشرفت باید و باید همراه و هم زمان با عدالت باشد. حال سؤالی که مطرح است این که، چگونه می توانیم این توازن را بین پیشرفت و عدالت ایجاد نماییم؟ و راهکارهای عملیاتی نمودن چنین امری چیست؟

*     *     *     *

به طور خلاصه باید گفت که، بر اساس مطالعات انجام شده یکی از مهم ترین شاخص های توسعه هم زمان پیشرفت و عدالت در کشور، بکارگیری شاخص سرانه ها؛ و دیگری شاخص تهدیدات است.

حال اگر بخواهیم توضیحی مختصر دهیم اینکه، برای هر موضوعی در کشور می بایست سرانه های موضوعات تعریف و مبنای برنامه ریزی استانی، دستگاهی و کشوری شود. بدین معنا که مثلاً سرانه مساجد، کتابخانه ها، اماکن ورزشی و … در هر استان و شهر را تعیین کنیم. یعنی این شهر به ازای هر نفر چند مترمربع شبستان دارد؟ چند متر مربع قرائت خانه دارد؟ چند متر زیر ساخت شبکه دارد؟ چند خط تلفن ثابت و سیّار دارد؟ به ازای هر چند نفر یک استخر دارد؟ و …. .

سپس بر اساس این شاخص های سرانه ای، اعتبارات را صرف شهرهایی کنیم که سرانه های پایین تری دارند، تا با متوازن شدن این سرانه ها عدالت مورد نظر و هم زمان ایجاد گردد. آنگاه در گام های بعدی پیشرفت، گام های متعادل مان را برداریم و هم زمانی پیشرفت و عدالت را شاهد باشیم.

البته شاخص مهم دیگری هم می بایست در کنار این شاخص در نظر گرفت و آن شاخص تهدیدات است. بدین معنا که در توزیع اعتبارات کشوری، می بایست به شهرهای تهدید شده درصدی بیشتر اختصاص یابد. مثلاً در شرایط مساوی سرانه ای بین دو شهر «الف» و «ب»، اگر شهر «ب» با تهدید اعتیاد مواجه است و سرانه ای مساوی با شهر «الف» دارد، می بایست درصدی افزایش اعتبار نسبت به شهر «الف» داشته باشد.

به عبارت دیگر باید با توجّه به همه شاخص ها و تعیین اهمیت هر کدام، به تصمیمی عاقلانه دست یافت.

*     *     *     *

متأسفانه باید گفت که هم اکنون بسیاری از برنامه ریزی های سالانه کشور بدون در نظر گرفتن این شاخص (سرانه ها) انجام می شود. بلکه این برنامه ها بیشتر بر اساس تقاضاها، لابی های صورت گرفته و …. انجام می شود. یعنی هر جایی که قوی تر پیگیری کند، نمایندگانی قوی تر و خوش سر و زبان تر داشته باشد، اعتبارات بیشتری خواهد داشت؛ که متأسفانه مصادیق آن زیاد است.

البته علت اساسی دیگری نیز وجود دارد، و آن عدم وجود آمار و اطلاعات کافی از شاخص های برنامه ریزی است. یعنی جایی که آماری وجود نداشته باشد، طبیعتاً نمی توان انتظار داشت سرانه ای تعیین شود و … .

*     *     *     *

امید آن که با توجّه جدی تر مسئولان برنامه ریزی کشوری و استانی بتوانیم گام هایی استوار در جهت نیل به این مطالبات معقول و ضروری برداریم.

انشاء الله

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.