ضرورت مدیریت جامع فرهنگ کشور از نگاه رهبری | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، غلامرضا پورحیدری با اشاره به برگزاری نشست بیست و چهارم انجمن علمی مدیریت بحران ایران با عنوان “شبیه سازی بحران” اظهار کرد: در این نشست که در سالن کنفرانس دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، علی ماهرالنقش مؤلف کتاب شبیه سازی بحران به ارائه سخنرانی پرداختند و […]

سلسله مقالات مدیریت راهبردی و جامع فرهنگ یادداشت: علی ماهرالنقش – روزنامه اصفهان زیبا – ۱۶ تیر  ۱۳۹۴ *   *   *   *   * چنانچه در مقاله قبل گذشت سلسله مقالات مدیریت جامع فرهنگ ایجاد زمینه برای نقد، تکمیل، بهره­ برداری و رشد و تعالی موضوع مدیریت جامع فرهنگ، به صورت هفتگی منتشر خواهد شد. در […]

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۳ در دیدار با هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور چنین گفته اند: … «و اما در عرصه‌ی فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

یک شهر خوب و ایده آل، چه شهری است؟ ………… مردم در آن دارای آسایش باشند؟ (توجّه به جسم انسان) مردم در آن دارای آرامش باشند؟ (توجّه به روح انسان) شهری است که خلّاق باشد؟ پیشرفته و مدرن باشد؟ توسعه یافته باشد؟ مردم محور باشد؟ سرآمد باشد؟ زیبا باشد؟ ……. ؟ ………………. اگر بخواهیم نگاهی […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

حجت‌الاسلام احمد سالک، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی قرارگاه‌های فرهنگ را از اولویت های کمیسیون فرهنگی مجلس برشمرد و در بیانی صریح خواستار پاسخگویی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علت عدم راه اندازی قرارگاه های فرهنگ در کشور شد. ……………………… به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چندی […]

تحریم های فلج کننده باید مردم ایران را مجبور به پذیرش شرایط غرب و در رأس آنها آمریکا کند، چرا که استکبار چند هدف را هم زمان دنبال می کند. ۱- شکستن الگوی مقاومت (انقلاب اسلامی) در برابر استکبار و قلدران جهانی ۲- نا امید کردن حرکت های نوظهور بیداری اسلامی در سایر کشورها ۳- […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

اگر چه همواره طراحی و بهینه سازی سیستم یکی از آرزوهای هر مدیر توانا و خردمندی بوده، لیکن یکی از چالش های مهم در بهینه سازی سیستم ها و نظامات موجود مقاومت و کارشکنی افراد ذی نفوذ در سازمان است، که منافع شان تهدید می شود! این مطلب به خصوص در سازمان هایی که دارای […]

ما فرزندان دلیل هستیم، و آنجا می رویم که دلایل راهنمایی مان کنند. برای ارزیابی و ارزشیابی هر موضوعی شاخص و خط کش نیاز است. اگر خط کش استانداردی وجود داشته باشد، آنگاه می توان با اطمینان و به دور از سوگیری و حب و بغض های فردی و گروهی و … نسبت به مسایل […]

مهندس ماهرالنقش در مصاحبه اختصاصی با هفته نامه جام اصفهان تاکید کرد : قرارگاه فرهنگ نباید با مدیریت سیاسی اداره شود …………………………………………….. همه عقلا قبول دارند که در مقابل هجمه دشمن، باید کار منسجم و هماهنگی انجام داد … پس اگر بپذیریم که به فرهنگ کشور حمله شده، و ما باید در مقابل این هجمه […]

نوشته حضرت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی ………………….. مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابوترابی برایم نقل کرد که در یکی از کمپ‌ها و اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق، مسئول اردوگاه تغییر کرد و سرهنگ بعثی سختگیری آمد. وقتی دید اسرا به یکی اقتدا کردند و نماز جماعت می‌خوانند، اعلام کرد نماز جماعت ممنوع و پیش نماز را که یک […]

چند روز پیش که صحبت های مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) را در جمع جوانان استان خراسان شمالی شنیدم؛ به یاد خاطره ی جلسه ای افتادم، حدود یک سال و اندی پیش، با مسئولان عالی فرهنگی یک استان. در آن جلسه قرار بود بر روی سندی که  بر موضوع مدیریت جامع فرهنگ و قرارگاه فرهنگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

ضرورت مدیریت جامع فرهنگ کشور از نگاه رهبری

مجموعه فرمایشات مقام معظّم رهبری (مد ظلّه العالی) در باب ضرورت مدیریت جامع فرهنگ کشور

(به روز شده در تاریخ ۱۳۹۱/۰۸/۱۲)

……………………………….

مقام معظم رهبری بر اساس وظیفه قانونی و شرعی خود طی سالیان گذشته به طور دقیق و عینی نیازهای مدیریتی حوزه فرهنگ را بیان نموده و از مسئولان مرتبط ساماندهی و نظام سازی در این حوزه را خواستار شده اند. در این مجموعه، به طور بسیار فشرده تعدادی از این موارد بیان گردیده است. بدیهی است برای پاسخگویی به این مطالبات می بایست تدابیر مدیریتی لازم اندیشیده شود.

اعلام جنگ فرهنگی

بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در باب وظایف رهبری، یکی از وظائف رهبری را اعلام جنگ و صلح ذکر می نماید. حال توجّه شود که سالهاست ایشان اعلام جنگ فرهنگی نموده اند، و مسئولین ومردم را به دفاع فرهنگی فراخوانده اند.

«جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ – از سال ۶۷ – همیشه این را گفته‏ام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را می‏بینم؛ چه بکنم اگر کسى نمی ‏بیند؟! چه کار کند انسان؟! من دارم می‏بینم صحنه را، می‏بینم تجهیز را، می‏بینم صف‏آرایی‏ها را، می‏بینم دهانهاى با حقد و غضب گشوده شده و دندانهاى با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب و علیه امام و علیه همه‏ ى این آرمانها و علیه همه‏ى آن کسانى که به این حرکت دل بسته‏اند را؛ اینها را انسان دارد می‏بیند، خب چه کار کند؟ این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم.»  [۱]

پس اگر با نگاه ولایی به موضوع دفاع فرهنگی بنگریم، ولی فقیه حکم نموده اند و واجب الاطاعه است. اگر با نگاه قانونی بنگریم، بر اساس قانون لازم الاجراست. و اگر با نگاه عقلی بنگریم، حکم عقل است.

در ادامه مطلب، محورهای اصلی فرمایشات ایشان در رابطه با ضرورت و لزوم ایجاد قرارگاه فرهنگ، دفاع فرهنگی، مدیریت جامع فرهنگ ذکر شده است. در ضمن متن کامل این مطالب در سند نظام مدیریت جامع فرهنگ استان (نسخه مدیریتی) آمده است.

مدیریت فرهنگی

«مدیریت فرهنگی، یعنی این که دستگاه عاقله‌ی کشور ـ دستگاه مدیر و مدبره‌ی کشور ـ برای فرهنگ کشور،‌ قراری بگذارد، ضابطه‌یی وضع بکند و خط کشی و قاعده و قانون گذاری بکند. مرکز مدیریت فرهنگی هم شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی عالی‌ترین مرکزش این‌جا است». [۲]

اتاق فرمان فرهنگی کشور

«در مدیریت راهبردی فرهنگی، ما به غیر از این مجموعه، هیچ مرکزی را درکشور نداریم. بخشهای مختلف، چه دولت، چه مجلس، چه حتی مجمع تشخیص مصلحت ـ همان طور که اشاره کردند ـ وظایف دارند؛ اما هیچکدام وظیفه‏ای را که این شورا بر عهده دارد و الان در قالب شرح وظایف و مواد و بندهای گوناگون تدوین شده است، بر عهده ندارند؛ بنابراین مرکز بی بدیلی است. این جا را در واقع باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاههای کشور ـ اعم از دستگاههای فرهنگی و سایر دستگاهها ـ و مرکز مهندسی فرهنگی کشور به حساب آورد.» [۳]

«مرکزی برای رسیدگی لازم دارد و این مرکز هم هیچ جا جز این جا نیست.» [۴]

«من می خواهم این شورا بشود موج آفرین فرهنگی؛ موج ایجاد کنید.» [۵]

ویژگی مدیران فرهنگی

بعضی از آنها (مدیران) گفتاری دارند که حکایت می‌کند از این که مطلقاً به نظام و انقلاب اعتقاد ندارند! ….؛ امّا حق ندارد مدیر بخش فرهنگ دولتی شما باشد و شما حق ندارید او را به عنوان مدیر به کار بگمارید. [۶]

ضرورت انسجام بخشی به فرهنگ کشور

فرهنگ کشور کلاً به یک نظم و جهت‏ گیری و جهت یابی و انسجام بخش های گوناگون دولتی و غیردولتی در باب فرهنگ احتیاج دارد. [۷]

ستاد مرکزى فرهنگ کشور

شوراى عالى انقلاب فرهنگى در حقیقت ستاد مرکزى فرهنگ کشور است. این‏جا برنامه‏ ریزی و طراحى و آینده‏نگرى و کلان‏ نگرى و اشراف بر مسائل فرهنگى – که کار آن هم زیاد شده – لازم است. [۸]

باید مراقبت کرد ومواظب بود. این یک متولی و یک مرکز می خواهد تا از یک طرف مهندسی کند؛ یعنی با یک فکر کلان، با یک نگاه برتر و بالاتر از همه ی جریانهای فرهنگی در داخل کشور، ببیند حقیقت فرهنگی و عنصر فرهنگی چگونه و با چه کیفیتی باید باشد؛ به کدام سمت باید برود و کجاهایش ایراد دارد؛ و از سوی دیگر مراقبت کند که این کارها انجام بگیرد. این مرکز را ما تعریف کردیم: شورای عالی انقلاب فرهنگی . [۹]

قرارگاه مقدّم فرماندهی

شما دراین جا آن قرارگاه مقدم فرماندهی هستید. عقبه فکری شما در مراکز دانشگاهی و حوزه‌ای و دبیرخانه خودتان که باید محور همه این مراکز باشد، آنجاهاست؛ خط مقدّمتان هم عبارت است از دولت، مجلس و حتی مجمع تشخیص مصلحت ـ که توضیح خواهم داد مجمع تشخیص هم یکی از مراکزی است که خط مقدم شماست و می‌تواند سیاستگذاری کند ـ و دستگاه قضایی و دیگر دستگاه هایی که در کشور هستند؛ اینها بازوان اجرایی شما هستند. [۱۰]

احتجاج

کارى که من در این زمینه مى‏توانم بکنم، همین کارى است که تا حالا کرده‏ام؛ یعنى تشکیل این شورا و وارد کردن افرادِ با فکر و با انگیزه براى تصمیم‏گیرى درباره فرهنگ کشور؛ و کمک قانونى و حیثیتى و هرچه که لازم است نسبت به این شورا؛ این کارى است که به عهده‏ى من است؛ اما از این‏جا به بعدش به عهده‏ى شما. من به آن دوست گفتم که بنده با شما پیش خداى متعال احتجاج خواهم کرد و به پروردگار خواهم گفت من بهترین کسانى را که مناسب این کار مى‏شناختم، در این شورا جمع کردم؛ شما به خداى متعال باید جواب بدهید؛ هرچه که فکر مى‏کنید باید پیش خداى متعال گفت، آن را بیان کنید و به فکرش باشید. [۱۱]

قرارگاه اصلی فرهنگ

بنابراین، در وضع جدید، به نظر من پویایى، نشاط، انگیزه و نوآورى اعضاى این مجموعه بایستى مضاعف بشود؛ نمی ‏شود قبول کرد که ما یک مجموعه ‏ى فرهنگى داریم که آن را به عنوان قرارگاه اصلى مسائل فرهنگى و کارزار فرهنگى قرار داده ‏ایم – یک‏ چنین کارزارى در همه‏ ى ادوار و در همه ‏ى کشورها اجتناب‏ ناپذیر است – در عین‏حال، در این قرارگاهِ اصلى، بی ‏نشاطى یا رکود یا عدم پیشرفت ملاحظه و مشاهده بشود؛ این را من اصلاً تصور نمی ‏توانم بکنم. [۱۲]

ما سال گذشته این‏جا عرض کردیم «مهندسى فرهنگى کشور» به عهده ‏ى شماست؛ گفتیم این‏جا «قرارگاه اصلى» است، عقبه‏ ى شما هم دبیرخانه و ملحقات دبیرخانه است و شوراهاى اقمارى و شوراى معین و کمیته‏ هاى کارشناسى و جمع‏ هاى دیگرى که هستند؛ خطوط مقدّم اجرایى شما هم وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش‏ عالى، وزارت ارشاد و دستگاه هاى مختلف هستند. [۱۳]

شوراى عالى انقلاب فرهنگى باید یک شوراى زنده، فعال، حساس، پرتحرک و پرتلاش باشد و دایم مسائل فرهنگى کشور را رصد کند. [۱۴]

آقای رئیس جمهور به درستی اشاره کردند که مرکزی برای هماهنگ کردن فعالیتها لازم است. مراد ایشان یعنی سمت و سوی واحدی به فعالیت ها دادن، زیرا فعالیت ها ممکن است از یک جنس نباشند تا بگوییم هماهنگ بشوند.  [۱۵]

بنابراین یک جایی لازم است که ما به فعالیتهای فرهنگی متنوع و گوناگون و بسیار پراکنده و متنوع و گسترده، یک سمت و سو و یک جهت واحد بدهیم. این، مرکزش همین جاست. آن مرکزی که شما دنبالش می گردید همین جاست. ما جای دیگری نداریم، نمی‌توانیم هم جای دیگری درست کنیم. همین جا را به شکل کامل فعال کنید.  [۱۶]

نبرد فرهنگی را با مقابله به مثل می شود پاسخ داد. کار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی شود جواب داد. اینجا تفنگ، قلم است. [۱۷]

خواهش نیست، مطالبه است

سخنانى که ما به شما عرض کردیم، موعظه نیست و این‏طور نیست که یک منبر رفتیم و حالا یک تذکراتى دادیم؛ نه، اینها اجرائیاتى است که لازم‏الاطاعه و لازم‏الاجراست.  [۱۸]

بهرحال ما به شما مطالبی عرض کردیم و آن را تعارف و نصیحت و خواهش تلقی نمی‌کنیم. اینها مطالبه است. [۱۹]

سیاستگذاریِ تنها، نه

و در همان جهتی که مورد نظر هست تصمیم‌گیری کنید. پس طراحی‌های کلان که ناظر به اجراست، صرفاً سیاستگذاری نیست.  [۲۰]

آنچه که در این جا تحقق پیدا می‌کند، فراتر از مسئله کلیات است و نگاه به واقعیتها و نگاه به اجرا و دستگاه ها دارد. خودش مجری نیست، اما فرمان عمومی و کلان اجرای فرهنگی کشور ما در دست این شورا است؛ جایگاه شورا، این است. سیاست‌های  کلی یک چارچوب کلی‌اند که در این چارچوب، تصمیم‌گیریهای کلان باید انجام بگیرد ما برای این تصمیم‌گیریهای کلان هیچ جای دیگر جز اینجا نداریم.  [۲۱]

پیوست فرهنگی

حتماً طرحهای اقتصادی، طرحهای پولی و مالی طرحهای عمرانی، یک پیوست فرهنگی داشته باشد که آن پیوست فرهنگی، مصوّبه آن شورا است و همه ملزم باشند که به آن پیوست فرهنگی توجّه بکنند و آن را لازم‌الاجرا بشمارند.  [۲۲]

فرماندهان و افسران در قرارگاه و یگان های جنگ فرهنگی

در این جنگ نرم، شما جوانهاى دانشجو، افسران جوان این جبهه‏اید. نگفتیم هم فرماندهانِ طراح قرارگاه‏ها و یگانهاى بزرگ، چون آنها طراحى‏هاى کلان را میکنند. جوان دانشجوى ما، افسر جوان است، شما که استاد او هستید، رتبه‏ى بالاترِ افسر جوانید؛ شما فرمانده‏اى هستید که باید مسائل کلان را ببینید؛ دشمن را درست شناسائى بکنید؛ هدفهاى دشمن را کشف بکنید؛ احیاناً به قرارگاه‏هاى دشمن، آنچنانى که خود او نداند، سر بکشید و بر اساس او، طراحى کلان بکنید و در این طراحى کلان، حرکت کنید. در رتبه‏هاى مختلف، فرماندهانِ بالا این نقشها را ایفا میکنند.  [۲۳]

تفکیک حوزه مدیریت فرهنگی و مدیریت سیاسی

نمی شود با شیوه‏هاى سیاسى – شیوه‏هاى سیاستگران و سیاستمداران- در عالم فرهنگ حرکت کرد، این خلاف شأن فرهنگ است.  [۲۴]

تقسیم کار بین دولت و حوزه های علمیه

یکى هم مسئله‌ى دین و بینات اسلامى و انقلاب اسلامى است. از توحید و نبوت و امامت و ولایت و از اینها بگیرید تا احکام و حجاب و حدود شرعیه و بقیه‌ى چیزها؛ دائم دارد شبهه‌پراکنى میشود. باید حواسمان باشد که اینها روش دشمن است. باید در مقابل اینها تدبیر داشت، باید کار کرد.

باید این را مواظب باشیم. باید مواظبت کنیم. مسئولیت به عهده‌ى کیست؟ آیا به عهده‌ى دولت است؟ به تنهائى، نه، وظیفه‌ى دولت زمینه‌سازى است؛ وظیفه‌ى عملیاتى و میدانى به عهده روحانیت است، به عهده‌ى زبدگان است، به عهده‌ى نخبگان حوزه و دانشگاه است. این وظیفه‌ى میدانى است. من امروز نگاه می کنم جاى این مجموعه‌ى مکرم دینى و علمى را در خیلى جاها خالى مى‌بینم.

ما اگر چنانچه به دستگاه هاى تبلیغاتى‌مان اعتراض میکنیم، مى‌بینیم اینها گاهى اوقات به خاطر اعتراض و تشرى که ما می زنیم، یک حرکتى دینى هم انجام میدهند، بد از آب در مى‌آید؛ یک کارى هم انجام میدهند، محتواش خراب در مى‌آید، این به خاطر این است که اشراف علمى که فقط مختص روحانیت است در این مورد، وجود ندارد.

حوزه‌هاى علمیه نقش‌شان در صدا و سیما فقط این نیست که یک واعظ خوش‌زبانى بیاید آنجا، مردم را نصیحت کند؛ نه، حوزه‌ى علمیه باید کمیته‌ها تشکیل بدهند، مجموعه‌ها تشکیل بدهند، اتاق فکرهاى دینى تشکیل بدهند، راجع به مسائل گوناگون بنویسند، بحث کنند، تحلیل کنند، تحقیق کنند و محصولات اینها را بدهند بیرون. فضا وقتى که درست شد، طبعاً اثر میگذارد. روى بازى هنرمند هم اثر میگذارد.

پس کار ماست، کار روحانیت است که در این زمینه این کمبودها را برطرف کند. [۲۵]

چرا یک اصطلاح نظامی

در آن زمان برای برخی سؤال و یا ابهام بوجود آمده بود که چرا یک اصطلاح نظامی برای مسائل فرهنگی استفاده می شود در حالیکه اگر به شرایط کنونی فرهنگی دنیا دقت شود مشاهده می شود که یک تهاجم عظیم و پیچیده در عرصه فرهنگ در جریان است. [۲۶]

وظیفه قرارگاه اصلی فرهنگ

شورایعالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگذاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را برعهده دارد.

راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالتهای فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است. [۲۷]

آمار ستون فقرات برنامه ریزی فرهنگی

آمار براى برنامه‌ریزى‌هاى کشور، یک امر حیاتى است؛ یعنى اگر آمار نباشد، برنامه‌ریزى امکان‌پذیر نیست؛ اگر صورت برنامه‌ریزى هم باشد، محتواى برنامه‌ریزى یک چیز غیر منطبق با واقعیت و غلط از آب در خواهد آمد. بنابراین آمار ستون فقرات برنامه‌ریزى است. فرقى هم نمیکند که برنامه‌ریزى‌هاى اقتصادى باشد، فرهنگى باشد، اجتماعى باشد، سیاسى باشد؛ حتّى دیپلماسى باشد. همه‌ى انواع برنامه‌ریزى، متوقف به آمار است.[۲۸]

وظیفه قرارگاه فرهنگ، ایجاد تحوّل و تکامل و تکمیل نظام سازی فرهنگ

نظام سازی بر اساس فقه اسلامی” تا قبل از امام راحل عظیم الشأن سابقه نداشته است و آن بزرگوار، اول کسی است که در مقام نظر و عمل، یک نظام سیاسی را بر مبنای مردم سالاری دینی و ولایت فقیه، مطرح و ایجاد کرد.

اصلاح و تکمیل مسیر حرکت، جزو متمم نظام سازی است و باید با رصد و بررسی مداوم، اشتباهات را تصحیح، نواقص را رفع و نظام سازی را تکمیل کرد.

ولایت مطلقه فقیه یعنی انعطاف پذیری دستگاه ولایت. و معنای این مسئله این است که مجموعه دستگاههای تصمیم ساز و تصمیم گیر که رهبری در رأس آنها قرار دارد بطور دائم با انتخاب آنچه درست تر و کامل تر است، خود را بطور مدام متحول کنند و با تکمیل نظام سازی، کشور را به پیش ببرند.[۲۹]

سبک زندگی، ضرورت مبنایی پیشرفت و تمدن اسلامی

مسئله‌ى پیشرفت. موضوع بسیار مهمى است …. یکى از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامى عبارت است از سبک زندگى کردن، رفتار اجتماعى، شیوه‌ى زیستن – اینها عبارهٌ اخراى یکدیگر است – این یک بُعد مهم است؛ …. ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم – که هدف انسان، رستگارى و فلاح و نجاح است – باید به سبک زندگى اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگارى معنوى اعتقادى هم نداشته باشیم، براى زندگى راحت، زندگى برخوردار از امنیت روانى و اخلاقى، باز پرداختن به سبک زندگى مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ى اساسى و مهمى است. … هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامى، ایجاد یک تمدن نوین اسلامى است؛ … این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزارى است؛ یک بخش دیگر، بخش متنى و اصلى و اساسى است. به هر دو بخش باید رسید. … بخش ابزارى عبارت است از همین ارزشهائى که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسى و نظامى، اعتبار بین‌المللى، تبلیغ و ابزارهاى تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزارى تمدن است؛ وسیله است. … اما بخش حقیقى، آن چیزهائى است که متن زندگى ما را تشکیل میدهد؛ که همان سبک زندگى است که عرض کردیم. این، بخش حقیقى و اصلى تمدن است؛ … اگر ما در این بخشى که متن زندگى است، پیشرفت نکنیم، همه‌ى پیشرفتهائى که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را رستگار کند؛ …. اصل قضیه این است که ما بتوانیم متن زندگى را، این بخش اصلى تمدن را اصلاح کنیم. البته در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست؛ در این زمینه، ما مثل بخش اول حرکت نکردیم، پیشرفت نکردیم. خب، باید آسیب‌شناسى کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟ …. نخبگان موظفند، حوزه موظف است، دانشگاه موظف است، رسانه‌ها موظفند، تریبون‌دارها موظفند؛ مدیران بسیارى از دستگاه‌ها، بخصوص دستگاه‌هائى که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکار دارند، موظفند؛ کسانى که براى دانشگاه‌ها یا براى مدارس برنامه‌ریزى آموزشى میکنند، در این زمینه موظفند؛ کسانى که سرفصلهاى آموزشى را براى کتابهاى درسى تعیین میکنند، موظفند. اینها همه یک وظیفه‌اى است بر دوش همه. باید ما همگى به خودمان نهیب بزنیم. در این زمینه باید کار کنیم، حرکت کنیم. [۳۰]


[۱] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با شعراء به تاریخ ۱۴/۰۶/۱۳۸۸

[۲] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۴/۱۰/۱۳۷۷

[۳] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۸۱

[۴] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۸۱

[۵] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۸۱

[۶] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۸۱

[۷] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۶/۰۹/۱۳۸۱

[۸] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۲۳/۱۰/۱۳۸۲

[۹] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۰۸/۱۰/۱۳۸۳

[۱۰] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۰۸/۱۰/۱۳۸۳

[۱۱] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴

[۱۲] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴

[۱۳] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴

[۱۴] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۴

[۱۵] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶

[۱۶] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶

[۱۷] سازمان مدارک فرهنگی انقلاب، حدیث ولایت، ج ۱، سخنان رهبر معظّم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ص ۱۶

[۱۸] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با رؤساى دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالى و مراکز تحقیقاتی-۲۳/۰۵/۱۳۸۵

[۱۹] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶

[۲۰] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶

[۲۱] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۱۷/۹/۱۳۸۶

[۲۲] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۶

[۲۳] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاهها به تاریخ ۰۸/۰۶/۱۳۸۸

[۲۴] رهبر معظّم انقلاب در دیدار با شعراء به تاریخ ۱۴/۰۶/۱۳۸۸

[۲۵] بیانات در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری –  ۲۵/۰۶/۱۳۸۹

[۲۶] بیانات در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ  ۲۳/۰۳/۱۳۹۰

[۲۷] بیانات در دیدار با اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ  ۲۳/۰۳/۱۳۹۰

[۲۸] بیانات در دیدار مسئولان طرح سرشماری نفوس و مسکن مورخ ۱۳۹۰/۰۸/۰۲

[۲۹] بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به تاریخ  ۱۷/۰۶/۱۳۹۰

[۳۰] بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالى‌ – ۲۳/۷/۱۳۹۱

۲ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. Mieko گفت:

    Learning a ton from these neat arictles.

  2. Mimi گفت:

    I’m imrpseesd you should think of something like that

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.