مدل مفهومی رابطه علم، تحقیق و فن آوری | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

مدل مفهومی رابطه علم، تحقیق و فن آوری

انسان بر اساس فطرت الهی خود همواره به دنبال طی مسیر تعالی و تکامل بوده است؛ که این تعالی در انسان های خداجوی، دارای دو بعد مادی (دنیوی) و معنوی (اخروی) می باشد.

همه چیز هم، از سوال شروع می شود (… فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) [۱]. فرد چیزی را نمی داند، سوال می کند، به پاسخ می رسد، بر دانش او افزوده می گردد، متعالی می شود. و این دور همراه برقرار است.

اما اگر بخواهیم کمی دقیق تر موضوع را بیان نماییم، این گونه خواهد بود که:

۱-   در ذهن فرد سوالی[۲] مطرح می گردد. ممکن است این سوال درباره روش انجام کاری باشد. درباره چرایی موضوعی باشد. درباره تولید چیزی باشد؛ و …

پس سؤال،

   -بر اثر جهل و ندانستن ایجاد می‌شود.
-مجهولی است که فرد، پاسخ آن را نمی‌داند.
-پاسخ‌گویی به آن با رجوع به افراد و یا منابع امکان‌پذیر است.

 

۲-  در این مرحله فرد به دنبال یافتن جوابش می گردد. در مدیریت دانش به این کار کشف دانش و یا کسب دانش می گویند. یعنی یا دانش مورد نیازش (پاسخش) را با جستجو می یابد، و یا آن را از کسی می گیرد و یا حتی می خرد.

۳-   اما اگر در نتیجه بررسی به این نتیجه رسید که پاسخ سوالش وجود ندارد، یعنی سوال به مسئله[۳] تبدیل شده است.

و تعریف مسأله چنین است،

   -بر اثر دانستن کلیه اطلاعات موجود در یک زمینه ایجاد می‌شود.
-مجهولی است که جامعه علمی به آن نپرداخته است و پاسخ آن را نمی‌داند.
-برای یافتن پاسخ آن، مراجعه به افراد و یا منابع دیگر، سودی ندارد.

 

۴-  حال برای حل مسئله، مجبور است اقدام به تحقیق و پژوهش (Research) کند. یعنی تولید دانش کند؛ که برای آن سه دسته تحقیق معرفی می نمایند.

   * تحقیقات بنیادی
* تحقیقات کاربردی
* تحقیقات توسعه ای

 

۵-   بنابراین شروع هر تحقیق، از سوال، مجهول و مسأله است

۶- پس از دست یابی به علم و دانش، اگر مسئله مان درباره دست یابی به توانایی انجام کاری یا رسیدن به هدفی بوده باشد، هنوز به آن توانایی دست نیافته ایم. پس باید قدم بعدی را که همان رسیدن به فن آوری[۴] است برداریم. در تعریف فناوری هم چنین بیان می شود. فناوری، توانایی بکارگیری دانش، مهارت، تجهیزات و امکانات برای انجام فعالیت ها، فرایندها و توسعه محصولات و خدمات و پاسخگویی به یک یا چند نیاز است. [۵]

خلاصه و جمع بندی

پس می توان این چنین بیان نمود که:

تحقیق، فرآیند نظام یافته رسیدن از مجهول به معلوم (دانش) است.

مدیریت تحقیقات، ابزاری است که با استفاده از برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل، پشتیبانی، نظارت، ارزیابی و ارزشیابی؛ باعث دست­یابی موثر  به اهداف تحقیق و ارتقاء بهره­وری تحقیق می شود.

دانش، خونی است که از درون فرآیند تحقیق زاییده شده و می جوشد؛ و باعث حیات سازمان می گردد.

مدیریت دانش، ابزاری است که با استفاده از برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل، پشتیبانی، نظارت، ارزیابی و ارزشیابی؛ این خون را در سازمان به جریان می اندازد.

فناوری، توانایی دست یابی به اهداف، رفع نیازها، و انجام فعالیت ها و ارائه خدمات است؛ با استفاده از سخت افزار، نرم افزار، مغزافزار و دانش.

*     *     *     *     *

در ادامه مدل مفهومی رابطه این اجزاء را ملاحظه می فرمایید.


[۱] سوره نحل – آیه ۴۳

[۲] Question

[۳] Problem

[۴] Technology

[۵] ارزیابی و  استفاده از سطوح آمادگی فناوری – قاسم فولادی – موسسه تحقیقاتی وزارت دفاع – ۱۳۸۷

این نوشته هنوز دیدگاهی ندارد. می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. امامعلی گفت:

    سلام برای تنظیم پایان نامه درجستجوی مدل مفهومی بودم از تلاش شما ودانش شما بهره خواهم گرفت انشاالله
    ———–
    ماهرالنقش: خواهش می کنم و موفق باشید

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.