مدیریت دانش در آیات و روایات | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

مدیریت دانش در آیات و روایات

مدیریت دانش، ابزاری است که با استفاده از برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، هدایت و کنترل، پشتیبانی، نظارت، ارزیابی و ارزشیابی؛ به دنبال رشد و تعالی دانش در سازمان است.

در مقالات قبلی به پاره ای از موارد در رابطه با مدیریت دانش اشاره شد. در اینجا به تعدادی از فرمایشات حکیمانه بزرگان دین و خداوند متعال در رابطه با موضوعاتی از قبیل کسب دانش، تولید دانش، بکارگیری دانش، نشر دانش، ذخیره سازی دانش اشاره می شود.

البته از آنجا که اسلام دین عقلانیت و دانایی است، بدیهی خواهد بود که از این دست مطالب در فرمایشات گهربار معصومین علیهم السلام بسیار وجود داشته باشد. لیکن در اینجا فقط به منظور تبرّک چند نمونه ای از این موارد ذکر شد.

کسب دانش:

حضرت محمّد (ص): «طلب العلم فریضه علی کل مومن و مومنه[۱]»

حضرت محمّد (ص): «اطلب العلم من المهد الی اللحد[۲]»؛  (ز گهواره تا گور دانش بجوی)

در باب کسب دانش و حکمت از سوی معصومین علیهم­ السلام تأکیدات زیادی شده است، و نکته مهم اینکه دانش را کسب کنید، اگر چه از اهل شر باشد، اگر چه از اهل نفاق باشد، اگر چه از مشرکین باشد.

وَ قَالَ ع قُرِنَتِ الْهَیبَهُ بِالْخَیبَهِ وَ الْحَیاءُ بِالْحِرْمَانِ وَ الْحِکْمَهُ ضَالَّهُ الْمُؤْمِنِ فَلْیطْلُبْهَا وَ لَوْ فِی أَیدِی أَهْلِ الشَّر[۳]

وَ قَالَ علی (ع): الْحِکْمَهُ ضَالَّهُ الْمُؤْمِنِ فَخُذِ الْحِکْمَهَ وَ لَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاق‏[۴]

وَ قَالَ علی (ع): و الحکمه ضالّه المؤمن، فاطلبوها و لو عند المشرک، تکونوا أحقّ بها[۵]

ضرورت و اهمیت تولید دانش:

«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ[۶]» روشن است که برای قوی شدن یکی از ابزارهای مهم، تولید دانش است. تا بتوانیم بر دشمنان خدا و اسلام فائق آییم.

و خداوند در جای دیگری می‌فرماید: «آیا کسانی که می­دانند با کسانی که نمی­دانند برابرند؟[۷]»

مستندسازی ضرورت تولید دانش است، قَیِّدُوا العِلم بِالکِتابَه[۸]

کیفیت دانش:

علم باید مفید باشد، «اللهم انی اعوذ بک من علم لا ینفع»[۹]

نشر دانش:

علم باید منتشر شود، «زکات العلم نشره»[۱۰]

بکارگیری دانش:

استفاده از تجربیات، روش خردمندان است؛ «خردمند کسی است که تجربه­ ها او را پند دهد. حضرت علی (ع)»[۱۱]

ذخیره سازی دانش

ایجاد بانک­های اطلاعاتی یک ضرورت است، «کتاب­ هایتان را خوب نگهداری کنید، زیرا به زودی به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. امام صادق (ع)»[۱۲]

……………………….

باشد که خداوند کریم همه ما را از عالِمان با عمل و با اخلاص قرار دهد.

انشاء الله



[۱] میزان الحکمه ج۸ ص۳۹۴۸ حدیث ۱۳۷۴۵

[۲] نهج الفصاحه ص ۲۱۸

[۳] تحف العقول عن آل الرسول ص ۲۰۱

[۴] نهج البلاغه، حکمت ۸۰

[۵] مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏۱، ص ۳۰۵

[۶] سوره انفال – آیه ۶۰

[۷] سوره زمر – آیه ۹

[۸] تحف العقول،ص ۱۸

[۹] مناجات تعقیب نماز عصر

[۱۰][۱۰] مستدرک الوسائل، محدث نورى، مؤسسه آل‌البیت، قم، ج۷، ص۴۶

[۱۱] تحف العقول، ص ۸۵ – منتخب میزان الحکمه، ص ۵۹۸

[۱۲] مقاله «مدیریت دانش و تجربه‌نگاری از نگاه آموزه‌های دینی»

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.