مدیریت فرهنگ | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

مدیریت فرهنگ

روزنامه اصفهان زیبا – ۱۷ شهریور  ۱۳۹۴

 

در ادامه سلسله مقالات مدیریت جامع فرهنگ پس از بیان ضرورت موضوع، چند سوال کلیدی درباره فرهنگ مطرح کردیم و سپس به ابعاد مختلف موضوع مدیریت و فرهنگ به صورتی بسیار اجمالی پرداختیم. اینک در مقاله نهم و در ادامه بحث فرهنگ، اشاره ای مختصر به تعریف، ویژگی ها و اجزاء مدیریت فرهنگ می کنیم.

 

از نشانه‌های رشد و تکامل تحرکات فرهنگی در جامعه امروز ما، نظم‌پذیری و گرایش به تصمیم‌گیری‌های متفکرانه و جهت‌گیری به سمت برنامه‌ریزی درازمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت فرهنگی، کادرسازی، شیوه­شناسی، دشمن‌شناسی و ایجاد روحیه مدیریتی فرهنگی در مدیران، نیروها و عناصر فرهنگی می‌باشد. … امروز نیاز اصلی جامعه ما ایجاد هماهنگی و هدفمندسازی و سازمان‌دهی دقیق علمی درونی و بیرونی سازمان‌ها و لزوم ایجاد مدیریت و مهندسی کلان و وحدت رویه در بخش فرهنگ است. (نیلی پور, ۱۳۸۶)

 

با این مقدمه، ابتدا لازم است توضیحی مهم در باب تفاوت مدیریت فرهنگ با مدیریت فرهنگی داده شود؛ چراکه «مدیریت فرهنگ»، اعمال مدیریت در حوزه فرهنگ است، به عبارتی حالت مضاف و مضاف­الیه هستند؛ ولی وقتی از واژه «مدیریت فرهنگی» استفاده می‌شود، منظور اعمال مدیریت به روش فرهنگی است، یعنی حالت صفت و موصوف. فلذا در این مجموعه مقالات منظور ما مدیریت فرهنگ است.

 

تعریف مدیریت فرهنگ

پیچیدگی جوامع جدید و فرآیند رو به گسترش جهانی‌شدن، توجه به مدیریت در تمام عرصه‌های زندگی را ضروری کرده است. به نظر می‌رسد حتی کسانی که به مدیریت عرصه فرهنگ و سیاست‌گذاری برای آن اعتقادی ندارند و برای این عرصه، آزادی عمل فارغ از دخالت دولت قائل هستند، لزوم حداقلی از مدیریت را پذیرفته‌اند. در جهان رقابتی کنونی، کشورهایی که برای فرهنگ خود هدف و برنامه‌ای نداشته باشند، به‌وسیله فرهنگ‌های دیگر کنار گذاشته خواهند شد؛ به تعبیری دیگر، کشورهایی که برای فرهنگ خود برنامه‌ای نداشته باشند، خود مشمول برنامه‌های فرهنگی دیگران و جزئی از آن خواهند شد.

 

با این مقدمه باید گفت که در باب مدیریت فرهنگ تعاریف زیادی در عرصه نظری بیان‌شده که برای آشنایی با مفاهیم مطرح شده، اشاره‌ای اجمالی به تعدادی از آن‌ها می‌شود.

 

  • مدیریت فرهنگی دانشی میان‌رشته‌ای است. مدیریت فرهنگی فرآیند مدیریت و عملکرد آگاهانه به هدایت و بهره­گیری صحیح از دانش فرهنگی در مسیر پیشرفت برنامه­ها و در جهت اهداف و راهبردهای موردنظر نظام سیاست‌گذاری، سازمان‌ها و نهاد­هاست.

  • مدیریت فرهنگی، علم و هنر اداره سازمان‌ها و مؤسسات متولی امور فرهنگی به‌منظور ایجاد تغییر و تکامل در فرهنگ است.

  • یک مدیریت فرهنگی مطلوب حداقل دارای چندین نوع جهت‌گیری کارکردی ازجمله مدیریت کالاها و ابزارهای فرهنگی، مدیریت سازمان‌ها، نهادها، مجامع و انجمن‌های فرهنگی، مدیریت میراث فرهنگی، هنری، ادبی و علمی، خلاقیت‌ها و نوآوری، مدیریت توسعه فرهنگی و مدیریت صنایع فرهنگی خواهد بود. مدیریت فرهنگی متمرکز است؛ اما قطعاً در عمل و اجرا در سطح ملی و منطقه‌ای تفاوت‌هایی خواهد داشت.

  • چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، نقشه هدف است. مهندسی فرهنگی کشور، نقشه راه برای تحقق این هدف می‌باشد. پس‌ازآنکه هدف و راه ترسیم شد و سیاست‌های کلی یعنی جهت رسیدن به هدف در این راه مشخص گردید، مدیران رده میانی کشور اعم از مدیران قوای سه‌گانه و وزرا و مدیران دستگاه‌های کشور زیر نظر مدیر راهبردی فرهنگی کشور -ولی‌فقیه- باید به مدیریت و اداره ساختارهای تابعه خود بپردازند و از منابع مادی و انسانی تخصیص‌یافته به این ساختارها حداکثر بهره‌برداری را برای هدف‌گذاری، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، سرپرستی و نظارت و کنترل داشته باشند.

 

در غیر این صورت نقشه هدف و نقشه راه پیاده نخواهد شد. بدیهی است اگر ترسیم نقشه هدف را نسبتاً یک‌باره در نظر بگیریم، ترسیم نقشه راه یک‌باره نخواهد بود و شرایط و مختصات و مقتضیات زمان در اصلاح و تکمیل این نقشه مؤثر می‌باشد.

 

ویژگی‌های مدیریت فرهنگ

در باب ویژگی‌های مدیریت فرهنگی مواردی از جمله موارد زیر مطرح است.

 

  • مدیریت فرهنگی مرکزی معمولاً دارای همتاهایی در سطوح منطقه‌ای یا محلی است به‌نحوی‌که عملی کردن یک سیاست فرهنگی غالباً از طریق پروژه‌هایی صورت می‌گیرد که توسط سطوح مدیریتی متفاوت طراحی‌شده‌اند این پروژه­ها ممکن است هماهنگ یا متعارض باشند، به‌ویژه اگر مقامات منطق­های یا محلی در حوزه فرهنگی پرنفوذ باشند.

  • ویژگی خاص شغل مدیریت فعالیت‌های فرهنگی، مربوط به وضعیت مدیر فرهنگی در درون مؤسسه است که تا حدی متناقض است. از او انتظار می‌رود که به کنش فرهنگی بپردازد و درعین‌حال ضمن سروکار داشتن با کنش و واکنش، مدیریت درستی اعمال کند.

  • مدیر فرهنگی به‌منظور رسیدن به هدف‌های خود درزمینه­ی کسب درآمد از فعالیت‌ها، باید قیمت‌ها را تا آن حد افزایش دهد که برای استفاده‌کنندگان پذیرفتنی باشد و کاستن از مخاطبین اصلی، اثرات ضد فرهنگی نداشته باشد.

 

ضمناً به‌طورکلی یک مدیر فرهنگی می‌تواند با دو نگرش در رویارویی با فرهنگ و مسائل مربوط به آن وارد میدان شود. (به مفهوم همسو بودن یا همسو نبودن با فرهنگ جامعه)

الف) نگرش سازگاری، به مفهوم همسویی و سازگاری مدیر با فرهنگ جامعه در مدیریت سازمان

ب) نگرش تحول، در جهت فرهنگ مطلوب و موردنظر

 

]این مطلب[ ریشه در برخوردی سیستمی با مدیریت و سازمان دارد؛ یا به عبارتی برانگیخته از «استراتژی سازگاری» است که انطباق سازمان و محیط را از هر نظر و ازجمله ازنظر مدیریت و موقعیت آن «مدیریت نظامگرا» مدنظر دارد. این نظریه با هدف اثربخشی و کارایی سازمان، لزوم این تطبیق دائمی محیط را مطرح و مدیر را در این جهت توجیه می‌کند. چراکه مدیری موفق‌تر است که هر چه هماهنگ‌تر با محیط و فرهنگ آن حرکت کند.

 

در آخر از همه صاحب نظران و نخبگان عرصه مدیریت و فرهنگ تقاضا می شود تا نقدها و نظرات تکمیلی خود را از طریق سایت www.amaher.ir با نگارنده در میان گذارند.

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.