من یک اصولگرای اصلاح‌طلبم | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

من یک اصولگرای اصلاح‌طلبم

بِسمِ رَبِّ الشُّهَداءِ وَ الصِّدّیقین

شاید برای بعضی این عبارت ثقیل باشد که کسی بگوید «من اصولگرای اصلاح‌طلبم». از دوستان و عزیزان اصولگرا و حزب‌اللهی‌مان گرفته تا رفقا و عزیزان اصلاح‌طلبمان؛ شاید این عبارت را نپسندند؛ زیرا خط‌کشی‌های سیاسی رایجشان را بر هم می‌زند.

 

اما بگذارید کمی صریح و صادقانه و به دور از تعارفات و رودربایستی‌های متعارف و غیراصولی؛ چند نکته را در این ایام شهادت امام حسین (ع) با هم مرور کنیم و بعضی شاخص‌های شیعه بودنمان را بررسی مجدد نماییم؛ باشد که از شیعیان واقعی شهیدِ غریب و مظلوم کربلا و یاوران پیام‌رسان غریب و اسیرش باشیم.

 

هدف امام حسین ع در نهضت عاشورا

امام حسین (ع) دلیل نهضت حسینی را چنین بیان کرده‌اند: «وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّهِ جَدِّی ص أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسِیرَ بِسِیرَهِ جَدِّی وَ أَبِی»[۱] یعنی: «و همانا من براى سرکشى و خودپسندی و تکبر و فساد کردن و ظلم نمودن خارج نشدم [قیام نکردم]؛ و به تحقیق که من برای اصلاح و درست کردن [کارها] در میان امت جدم قیام کردم و می‌خواهم به نیکی سفارش و از بدی نهی کنم و مطابق سیره جدم رسول خدا و پدرم على بن ابى طالب علیهم السّلام رفتار می‌نمایم.»

 

پس هدف قیام و نهضت حسینی «اصلاحات»؛ ابزار آن «امربه‌معروف و نهی از منکر» و اصول آن «سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع)» بوده است.

 

لذا به نظر می‌رسد می‌توان به‌درستی نتیجه گرفت، شیعه امام حسین (ع) باید؛

  • هدفش انجام اصلاحات در روش‌ها، فرآیندها و ساختارها و در راستای اصلاح امور جامعه اسلامی و دستیابی به حیات طیبه؛ و
  • ابزارش برای اصلاح امور، امربه‌معروف و نهی از منکر با همه مراتبش؛ و
  • اصولش کتاب و سنت باشد.

اما تعریف خلاصه‌ای از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی شیعی!

 

اصولگرای شیعی

اصولگرای شیعی کسی است که دارای اصولی است که مقید به عمل در چارچوب آن است و رعایت این اصول است که او را فردی منطقی، درستکار، با وجدان، مهربان، عاقل، پرتلاش و … می‌نماید. به عبارتی رسیدن به مقام انسان کامل و کسب فضائل اخلاقی نیازمند اصولی اعتقادی، اخلاقی و رفتاری است؛ که دین مبین اسلام بر اساس کتاب و سنت؛ برای آن فقه اکبر (اعتقادات)، فقه اوسط (اخلاقیات) و فقه اصغر (احکام شرعی) را ارائه نموده است.

و البته «نقطه‌ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است؛ آدمی که به هیچ اصلی معتقد نیست؛ آدم هرهری مذهب است. یک روز منافع او یا فضای عمومی ایجاب می‌کند که بشدت ضد سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری حرکت کند، یک روز هم منافعش یا فضا ایجاب می‌کند که طرفدار سرسخت سرمایه‌داری شود؛ حتّی به شکل وابسته و نابابش!»[۲]

 

اصلاح‌طلب شیعی

اصلاح‌طلب شیعی کسی است که همواره به دنبال بهبود روش‌ها، فرآیندها و ساختارها، برای اصلاح شرایط و شاخص‌ها زندگی در جامعه اسلامی است؛ و دائماً به دنبال بهینه‌سازی وضعیت جامعه و بهره‌وری در تک‌تک اجزای سیستم و نظام اسلامی است.

 

و این امری بدیهی است وقتی در روش‌ها اشتباه و نقص وجود دارد و نتیجه آن‌ها مطلوب یک جامعه شیعی نیست، باید آن‌ها را اصلاح کنیم. همان‌طور که امام صادق (ع) می‌فرمایند، شیعه نباید دو روزش مثل هم باشد و همواره فردایش باید بهتر از امروزش باشد[۳]؛ و این امر ممکن نیست مگر با اصلاح‌طلبی.

 

و البته «نقطه‌ی مقابل اصلاح‌طلبی، افساد است.»[۴] و اگر کسی بدون توجه به اصول عمل نماید، به معصیت می‌افتد و قطعاً با ابزار معصیت نمی‌توان به اصلاحات رسید.[۵]

 

جمع‌بندی

بنابراین به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبی بدون اصول و اصولگرایی بدون اصلاحات، روشی متدینانه، شیعی و مبتنی بر دین نیست. لذا همه انقلابیون متدین و وفادار به اصول انقلاب و اسلام و راه امام باید هم اصولگرا باشند و هم اصلاح‌طلب.

 

به عبارتی یک فرد شیعی باید وفادار و پایبند به اصول و مبانی معرفتی، اعتقادی، اخلاقی و رفتاری برخاسته از اسلام و مصلحی هوشمند در روش‌ها و تکنیک‌ها برای روز به روز نو شوندگی و پیشرفت و تعالی به‌سوی حیات طیبه، انسان کامل و جامعه متعالی باشد.

 

از سوی دیگر باید مراقب باشیم که جای این تعبیرات عوض نشود؛ یعنی ما در اصول، ارزش‌ها و مبانی باید استقامت کنیم و در روش‌ها نباید صلبیت و تعصب و مقاومت بیجا در مقابل اصلاح آن‌ها بنماییم.

 

در نگاه استراتژیک (رسالت، ارزش‌ها، اهداف، سیاست‌ها، استراتژی‌ها و …) نیز چنین ادبیاتی رایج و حاکم است؛ که بعضی از عناصر آن ثابت و بعضی متغیرند؛ که در اینجا قصد ورود به آن را ندارم.

 

پس بیایید همه یک اصولگرای اصلاح طلب باشیم!

 

————————————————-

[۱] بحار الأنوار (ط – بیروت) / ج‏۴۴ / ۳۲۹ / باب ۳۷ ص: ۳۱۰

[۲] بیانات رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان-۱۹/۰۲/۱۳۸۴

[۳] وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: «مَنِ اسْتَوَى یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ وَ مَنْ کَانَ آخِرُ یَوْمَیْهِ خَیْرَهُمَا فَهُوَ مَغْبُوطٌ وَ مَنْ کَانَ آخِرُ یَوْمَیْهِ شَرَّهُمَا فَهُوَ مَلْعُونٌ وَ مَنْ لَمْ یَرَ الزِّیَادَهَ فِی نَفْسِهِ فَهُوَ إِلَى النُّقْصَانِ وَ مَنْ کَانَ إِلَى النُّقْصَانِ فَالْمَوْتُ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الْحَیَاهِ.» امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس که (کردار نیک) دو روزش برابر باشد مغبون گشته است و کسى که پایان دو روزش بهترین لحظات آن دو روزش باشد همه آرزوى او را کشند و بر او رشک برند، شخص که آخر دو روزش بدترین اوقات آن دو روز باشد، از نیکى و رحمت خدا دور شده است؛ و آن کس که بهتر شدنى در خود نبیند، پس او رو به کاهش نهاده و کسى که رو به کاهش باشد، مرگ برایش از زندگانى بهتر است.

[۴] بیانات رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان استان کرمان-۱۹/۰۲/۱۳۸۴

[۵] حضرت حسین بن على علیهما السّلام: «من حاول امرا بمعصیه اللَّه کان افوت لما یرجو و اسرع لما یحذر» یعنی: «کسى که از راه گناه از پى کارى برخیزد امیدش بیشتر فوت مى‏شود و از آنچه میترسد سریعتر بآن مبتلا میگردد» – الحدیث-روایات تربیتى، جلد ‏۱، ص ۲۴۸

۴ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. بی نام گفت:

    البته باید گفت که برای پیشرفت در مسائل مختلف به حزب نیازمندیم.

  2. 11 گفت:

    سلام.
    درسته، ولی بالاخره اگه توی کشور حزب نباشه که رقابت و در نتیجه پیشرفت حاصل نمی شه.

  3. جواد گفت:

    سلام‌. خب این ایده‌ی خیلی جالبیه. به نظرم این رو در سایت‌های دیگه هم مطرح کنین تا این نوع تفکّر گسترش پیدا کنه.

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.