نقدی بر استراتژی دولت در اصلاح ساختارهای کلان نظام | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، غلامرضا پورحیدری با اشاره به برگزاری نشست بیست و چهارم انجمن علمی مدیریت بحران ایران با عنوان “شبیه سازی بحران” اظهار کرد: در این نشست که در سالن کنفرانس دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، علی ماهرالنقش مؤلف کتاب شبیه سازی بحران به ارائه سخنرانی پرداختند و […]

سلسله مقالات مدیریت راهبردی و جامع فرهنگ یادداشت: علی ماهرالنقش – روزنامه اصفهان زیبا – ۱۶ تیر  ۱۳۹۴ *   *   *   *   * چنانچه در مقاله قبل گذشت سلسله مقالات مدیریت جامع فرهنگ ایجاد زمینه برای نقد، تکمیل، بهره­ برداری و رشد و تعالی موضوع مدیریت جامع فرهنگ، به صورت هفتگی منتشر خواهد شد. در […]

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۳ در دیدار با هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور چنین گفته اند: … «و اما در عرصه‌ی فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

یک شهر خوب و ایده آل، چه شهری است؟ ………… مردم در آن دارای آسایش باشند؟ (توجّه به جسم انسان) مردم در آن دارای آرامش باشند؟ (توجّه به روح انسان) شهری است که خلّاق باشد؟ پیشرفته و مدرن باشد؟ توسعه یافته باشد؟ مردم محور باشد؟ سرآمد باشد؟ زیبا باشد؟ ……. ؟ ………………. اگر بخواهیم نگاهی […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

حجت‌الاسلام احمد سالک، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی قرارگاه‌های فرهنگ را از اولویت های کمیسیون فرهنگی مجلس برشمرد و در بیانی صریح خواستار پاسخگویی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره علت عدم راه اندازی قرارگاه های فرهنگ در کشور شد. ……………………… به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چندی […]

تحریم های فلج کننده باید مردم ایران را مجبور به پذیرش شرایط غرب و در رأس آنها آمریکا کند، چرا که استکبار چند هدف را هم زمان دنبال می کند. ۱- شکستن الگوی مقاومت (انقلاب اسلامی) در برابر استکبار و قلدران جهانی ۲- نا امید کردن حرکت های نوظهور بیداری اسلامی در سایر کشورها ۳- […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

اگر چه همواره طراحی و بهینه سازی سیستم یکی از آرزوهای هر مدیر توانا و خردمندی بوده، لیکن یکی از چالش های مهم در بهینه سازی سیستم ها و نظامات موجود مقاومت و کارشکنی افراد ذی نفوذ در سازمان است، که منافع شان تهدید می شود! این مطلب به خصوص در سازمان هایی که دارای […]

ما فرزندان دلیل هستیم، و آنجا می رویم که دلایل راهنمایی مان کنند. برای ارزیابی و ارزشیابی هر موضوعی شاخص و خط کش نیاز است. اگر خط کش استانداردی وجود داشته باشد، آنگاه می توان با اطمینان و به دور از سوگیری و حب و بغض های فردی و گروهی و … نسبت به مسایل […]

مهندس ماهرالنقش در مصاحبه اختصاصی با هفته نامه جام اصفهان تاکید کرد : قرارگاه فرهنگ نباید با مدیریت سیاسی اداره شود …………………………………………….. همه عقلا قبول دارند که در مقابل هجمه دشمن، باید کار منسجم و هماهنگی انجام داد … پس اگر بپذیریم که به فرهنگ کشور حمله شده، و ما باید در مقابل این هجمه […]

نوشته حضرت آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی ………………….. مرحوم حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ابوترابی برایم نقل کرد که در یکی از کمپ‌ها و اردوگاه‌های اسرای ایرانی در عراق، مسئول اردوگاه تغییر کرد و سرهنگ بعثی سختگیری آمد. وقتی دید اسرا به یکی اقتدا کردند و نماز جماعت می‌خوانند، اعلام کرد نماز جماعت ممنوع و پیش نماز را که یک […]

چند روز پیش که صحبت های مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) را در جمع جوانان استان خراسان شمالی شنیدم؛ به یاد خاطره ی جلسه ای افتادم، حدود یک سال و اندی پیش، با مسئولان عالی فرهنگی یک استان. در آن جلسه قرار بود بر روی سندی که  بر موضوع مدیریت جامع فرهنگ و قرارگاه فرهنگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

نقدی بر استراتژی دولت در اصلاح ساختارهای کلان نظام

 

یکی از شعارهای اصلی دولت نهم و دهم، انجام اصلاحات کلان و اساسی ساختاری در کشور بوده است. با این مبنا که دولت چند چالش اصلی ساختاری در کشور را شناسایی و هدف گیری نموده و سعی در اصلاح آنها نموده است.

از جمله این اصلاحات به موارد زیر می توان اشاره نمود.

اصلاح ساختار اداری کشور؛ مانند تغییر سازمان مدیریت و برنامه ریزی به مدیریت راهبردی ریاست جمهوری

اصلاح ساختار اقتصادی کشور؛ که در قالب طرح تحوّل اقتصادی، به دنبال اصلاح  هفت «نظام کلیدی» ذیل الذکر، به منزله محورهای اصلی ساختار اقتصادی بوده است.

۱-       اصلاح نظام یارانه ها

۲-       اصلاح نظام مالیاتی

۳-       اصلاح نظام گمرکی

۴-       اصلاح نظام بانکی

۵-       اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات

۶-       اصلاح نظام ارزشگذاری پول ملی

۷-       اصلاح نظام بهره وری

حتی در دولت دهم پا را از این فراتر نهاده و به دنبال اصلاح ساختارهای جهانی رفته اند.

مانند اصلاح ساختار نم، سازمان ملل، شورای امنیت و … .

*     *     *     *

در این میان ذکر چند نکته مناسب است.

اوّلاً: وجود این رویکرد تحوّلی نسبت به شرایط موجود، قابل تقدیر و تشکّر است. چرا که اساساً کشور ما نیاز جدّی به یک بازمهندسی و تحوّل در زمینه مسائل ساختاری و نظامات مربوطه در همه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد. چیزی که مورد مطالبه مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) نیز بوده؛ و آن نظام سازی است.

بعلاوه اینکه اتخاذ این رویکرد تحوّلی علی رغم محاسن زیادش، دولت را دچار مشکلات عدیده ای می نماید. بنابراین جای تقدیر و تشکّر از دولتمردان وجود دارد.

ثانیاً: میزان دست یابی به اهداف تعیین شده موضوع بعدی است، که اکنون قصد وارد شدن در آن مقوله را نداریم. آیا اصلاً اولویت های اقتصادی کشور همین موارد است؟ آیا چند درصد توانسته ایم به اهداف تعیین شده برسیم؛ و آیا نسبت پیشرفت در هر یک از این حوزه ها متوازن بوده است؟ و … .

ثالثاً: سوال جدّی ای که مطرح است اینکه، آیا ما در کشور دچار مشکلات اساسی ساختاری دیگری نیستیم؟ آیا عدم وجود هم گرایی و هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی کشور یک معضل جدّی نیست؟ در شرایطی که بیشترین حملات به فرهنگ کشور، که ریشه و سرمنشأ بسیاری از امورات کشور است می شود، آیا نبود یک ساختار متمرکز برای تصمیم گیری در زمینه مدیریت فرهنگ یک اشکال اساسی و کلانِ ساختاری نیست؟ آیا اهمیت این موضوع کمتر از موضوعات فوق الذکر است؟

*     *     *     *

در پاسخ باید گفت که به نظر می رسد طرح تحوّل فرهنگی در اولویت اوّل دولت قرار نداشته، فلذا اقدام به موضوعاتی که معلول هستند نموده است. مثلاً طرح تحوّل اجتماعی. در این طرح دولت به تعدادی از آسیب های اجتماعی پرداخته و سعی در مهار آنها داشته است. امّا از علت ­العلل که همانا سیستم و نظام مدیریت جامع فرهنگ کشور است، غافل مانده است.

موضوعی که مقام معظّم رهبری (مدظلّه العالی) مکرراً نسبت به اصلاح آن (نظام مدیریت فرهنگ)، هشدار داده و خود نیز به تبیین ابعاد آن پرداخته اند؛ و در یک کلمه خواستار راه اندازی قرارگاه فرهنگ کشور شده اند.

بنابراین در طول دو دوره گذشته دولت، شاهد فعالیت­هایی قوی برای اجرای طرح تحول فرهنگی و راه اندازی قرارگاه فرهنگ نبوده ایم. در عوض دولت سعی نمود که با تزریق منابع اعتباری به فرهنگ کشور، مقداری بر حجم کارهای فرهنگی بیفزاید. اگر چه موفق به انجام این کار نشد. چرا که ابتدا قرار بود اعتباری بالغ بر حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به امر فرهنگ اختصاص یابد. البته این امر ابتدا باعث شادی بسیاری از متولیان فرهنگ شد. اما چندی نگذشت که بر اساس اعلام متولّیان امر اعتبارات فرهنگی، میزان عدم تحقق اعتبارات فرهنگی چیزی حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد شد.

ضمن اینکه حتی اگر دولت موفق به تامین همه این منابع می شد، معلوم نبود که جهت فرهنگی اتخاذ شده به چه سمتی باشد. زیرا وقتی که فرهنگ فاقد یک اتاق فرمان و قرارگاه برای اتخاذ تصمیمات راهبردی اش است، چه گونه می توان انتظار داشت، که همه دستگاه های فرهنگی (که تعدادشان بیش از ۸۰ دستگاه معظم در کشور است) در مسیری تکاملی و رو به رشد گام بردارد. (مگر به وسیله امدادهای غیبی، که تا کنون کم هم نداشته ایم)

*     *     *     *

پس سوال اصلی این است که،

۱-           آیا علی رغم همه تهدیدات و شبیخوان و تهاجم و ناتوی فرهنگی، مشکلی در ساختار مدیریت فرهنگ کشور وجود ندارد؟
۲-           یا موضوع فرهنگ فاقد اولویت بالا است؟
۳-           و یا هر دو؟

لذا به نظر می رسد که ضرورت دارد آقای رییس جمهور در این مدت باقی مانده از عمر دولت، نسبت به اصلاح ساختار معیوب مدیریت فرهنگ کشور، و انجام طرح تحوّل فرهنگی اقدامی مبنایی نموده و باقیات الصالحاتی دیگر نیز برای دولت بر جای گذارند.

انشاء الله

 

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.