هنر، صنایع و محصولات فرهنگی | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

هنر، صنایع و محصولات فرهنگی

روزنامه اصفهان زیبا – ۲۷ مرداد  ۱۳۹۴

در ادامه سلسله مقالات مدیریت جامع فرهنگ پس از بیان ضرورت موضوع، چند سوال کلیدی درباره فرهنگ مطرح کردیم و سپس به تعریف مدیریت و ابعاد آن و نیز فرهنگ، سطوح و ویژگی های آن پرداختیم؛ و اشاره ای اجمالی به زنجیره خلاق فرهنگ کردیم. اینک در مقاله ششم و در ادامه بحث فرهنگ، به موضوع هنر، صنایع و محصولات فرهنگی می پردازیم.

 

 

با برداشتی سیستمی از تعاریف موجود سیستمی و فرهنگی، مفهومی تحت عنوان «چرخه تولید محصولات فرهنگی»[۱] قابل طرح است. بدین معنا که برای تولید محصولات فرهنگی می‌بایست فرآیندی طی نمود؛ به شرح زیر:

 

  1. هنر
  2. صنایع فرهنگی
  3. محصولات فرهنگی

 

اولین گام در چرخه تولید محصولات فرهنگی، هنر است. هنر در حقیقت نقطه شروع خلاقیت­های فرهنگی است که از احساس نیاز درونی یا بیرونی شروع می‌شود و با آفرینش هنری در قالب انواع هنر به بروز و ظهور می‌رسد.

 

سپس بر اساس هنر خلق شده و با بهره‌گیری از صنایع فرهنگی مختلف موجود، مانند صنایع انتشاراتی، صنایع چندرسانه‌ای، صنایع فردگرا[۲]، صنایع هنری، صنایع مکتوب؛ هنر را تبدیل به محصولات فرهنگی می‌کنند.

 

به عبارتی هنر ورودی و محصولات فرهنگی خروجی این چرخه هستند. چنانچه در شکل زیر ملاحظه می‌نمایید.

هنر صنایع محصولات فرهنگی

 

 

تعریف هنر و مصادیق آن

تعاریف بسیار متنوع و متکثری از هنر بیان‌شده که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود. (مطهری الهامی & اعوانی, ۱۳۷۹)

  1. هنر، انعکاس تخیل و تصور هنرمند است.
  2. هنر، آفرینش زیبایی است به نیروی دانایی.
  3. هنر دعوتی است به‌سوی سعادت. (شیلر)
  4. هنر، تشبیهی از جهان است که ما از آن لذت می‌بریم.
  5. هنر، بیان آرمانی است که هنرمند توانسته در قلمرو آن، به اشیاء صورت تجسمی بخشد.
  6. هنر، کوششی است برای ایجاد زیبایی و عالم ایده‌آل.
  7. هنر، نوعی شهود خداست در ظهور جمال.

باید اشاره نمود که در ایجاد هنر عوامل مختلفی مؤثرند، ازجمله تخیل، ذوق، خلاقیت و زیبایی.

 

هنر در مدرسه عشق نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم و معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و نظامی است.

امام خمینی (ره)[۳]

تعریف صنایع فرهنگی و مصادیق آن

یکی از پدیده‌هایی که تحت تأثیر عصر صنعت، موردتوجه اندیشمندان قرار گرفت، فرهنگ بود؛ و یکی از موضوعات مهمی که توسط اندیشمندان مکتب فرانکفورت و در انتقاد به صنعتی شدن مطرح شد، بحث «صنایع فرهنگی» بود. بر این اساس تعاریف زیادی برای صنایع فرهنگی وجود دارد، که از زوایای مختلفی تعریف‌شده‌اند. ازجمله:

 

الف) صنعت فرهنگی به مجموعه‌ای از صنایع اطلاق می‌شود که محصولات آن‌ها درون‌مایه فرهنگی و معنوی دارند و برای غنی‌سازی حیات درونی و پالایش روح به کار می‌روند.

ب) بر اساس تعریف یونسکو «صنایع فرهنگی به صنایعی گفته می‌شود که خروجی‌های خلاق و هنری ملموس و ناملموس تولید می‌کنند که دارای پتانسیل تولید، ثروت و ایجاد درآمد از طریق بهره‌برداری از دارایی‌های فرهنگی و تولید خدمات و کالاهای دانش‌بنیان هم‌سنتی و هم نو هستند.»

ج) از نگاه دیگر صنعت فرهنگی از طریق تولیدات، ابزارها و فرآیندهای متنوع در عصر حاضر باعث این شده است که دانش و منابع فرهنگی یک جامعه به محصول تجاری و خدماتی تبدیل شود.

 

مصادیق متفاوتی هم درباره صنایع فرهنگی مطرح است. ازجمله موارد زیر:

  • صنایع فرهنگی هنری: شامل سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایشگاه‌های هنری صنایع‌دستی، دکوراسیون و طراحی
  • صنایع فرهنگی چندرسانه‌ای: ماهواره، رادیو و تلویزیون، وب‌سایت‌های اینترنتی و تبلیغات
  • صنایع فرهنگی مکتوب: کتاب، نشریات و روزنامه‌ها
  • صنایع فرهنگی سرگرمی: موزه‌داری، جشنواره‌ها، تفریحات، گردشگری، اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای

و به‌طور خلاصه می‌توان گفت، صنایع فرهنگی حدفاصل و ابزار تبدیل هنر به محصولات فرهنگی است.

 

تعریف محصولات فرهنگی و مصادیق آن

هنر، صنایع و محصولات فرهنگی

همان‌طور که گذشت، محصولات فرهنگی، حاصل انجام عملیات اجرایی و فنی بر مفهوم هنر است که در قالب صنایع فرهنگی انجام‌شده‌اند. بدین معنا که در چرخه تولید محصولات فرهنگی گام آخر رسیدن به محصول یا کالای فرهنگی است.

 

کالاهای فرهنگی آن دسته آفرینش‌هایی هستند که نقطه کلیدی تأثیر آن‌ها، حوزه فرهنگ و یا به عبارتی روح و جان افراد و جوامع بشری است. هرچند این کالاها ارزش و تأثیر اقتصادی نیز دارند ولی عمدتاً به خاطر تأثیراتی که می‌توانند بر ذهن، اندیشه‌ و رفتار و فرهنگ انسان‌ها داشته باشند، موردتوجه‌اند. کالاهای فرهنگی از سرمایه‌های ارزشمند فکری، هنری و فرهنگی جامعه نشأت‌گرفته و با نیازهای روحی و روانی انسان در ارتباط‌اند و شکل‌گیری هویت جامعه موضوعیت می‌یابند. (نظری‌زاده, ۱۳۹۳)

 

در آخر از همه صاحب نظران و نخبگان عرصه مدیریت و فرهنگ تقاضا می شود تا نقدها و نظرات تکمیلی خود را از طریق سایت www.amaher.ir با نگارنده در میان گذارند.

 

 

———————————————————–

[۱] Cultural goods production cycle

[۲] در این صنایع یک تکنولوژی صنعتی با استفاده از آزادی فردی و آفرینش هنری محصولی فرهنگی ارائه می‌دهد، مانند عکاسی که با استفاده از تکنولوژی دوربین عکاسی انجام می‌گیرد.

[۳] صحیفه نور، جلد ۲۱، صفحه ۳۰

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.