ویژگی ها و زنجیره خلاق فرهنگ | وب سایت مهندس علي ماهرالنقش


سرویس فرهنگی از کتاب ” مدل مدیریت جامع فرهنگ ” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رونمایی شد. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱ . . به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در جلسه امروز (۱۴ آذرماه) کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” رونمایی شد. کتاب “مدل مدیریت جامع فرهنگ” […]

بازنشر از سایت الف/ . هم زمانی انتشار این مقاله با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات، توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را به فال نیک می گیرم، و امیدوارم بتوانیم شبیه سازی اندکی از شرایط نموده و ضرورت بازمهندسیِ نظام انتخاباتی و بازنگری جدی در شاخص­های تأیید صلاحیت­ها را در حد مقدور تبیین نماییم. […]

در هفته پدافند غیر عامل، جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان کتاب شبیه سازی بحران “Crisis Simulation” را منتشر نمود.   هر که در عاقبتِ کار نِگَریست، در عاقبتْ نَگِریست ******* کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی طبیعی و سیاسی آن و نیز بروز و ظهور انقلاب اسلامی در آن، در معرض تهدیدات جدّی طبیعی و بشرساز […]

موضوع مدیریت بحران یکی از نیازهای آموزشی سازمان هایی است که در یکی از عرصه های اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دفاعی فعالیت می نماید. چرا که هر سازمانی دارای رقبایی است که در صدد پیشی گرفتن از او در عرصه بازار هستند؛ و بحران سازی از سوی رقبا در شرایط فعلی امری طبیعی […]

کلمه سناریو از عبارت لاتین (Scenario) گرفته شده، و دارای معنی واحد، و تعابیر متفاوتی در حوزه های مختلف کاربردی آن است. در عالم هنر کلمه سناریو به عنوان متن یا نمایشنامه ای است که فیلم یا تئاتر بر اساس آن تولید و ایجاد می شود. در این متن تمامی عوامل فیلم، نقش آنها، دیالوگ […]

ساختار شکست کار معادل کلمه لاتین Work Breakdown Structure – WBS است. کاربرد این واژه که در بر گیرنده یک ابزار کارآمد در سیستم های کاری مختلف است، تسهیل کننده و سازماندهی کننده در انجام یک پروژه، یک موضوع، و یا یک فعالیت است. بدین صورت که آن مقوله را در سطوح مختلف تقسیم­بندی می­کند، […]

دو چالش اصلی امروز فرهنگ کشور، یکی عدم وجود نظام جامع فرهنگ است تا همه داشته ها، قوت ها، توانمندی ها و امکانات خود را در یک منظومه واحد و منطقی قرار داده و در راستای ارتقاء سطح فرهنگ به کار گیریم، و دیگری عدم تدوین مدل های عملیاتی و اجرایی دینی (عدم تدوین سبک […]

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از شجره های طیّبه ای است که پس از انقلاب اسلامی به دست مبارک امام خمینی (ره) غرس شده و در طول زمان حیات خود، همواره از حمایت بی بدیل رهبری معظّم انقلاب بهره مند بوده است. لیکن فرآیند عملکردی، میزان اثربخشی، نوع سازمان دهی و پاره ای مسائل دیگر […]

چاپ این نوشته

ویژگی ها و زنجیره خلاق فرهنگ

روزنامه اصفهان زیبا – ۱۳/۰۵/۱۳۹۴

 

در ادامه سلسله مقالات مدیریت جامع فرهنگ پس از بیان ضرورت موضوع، چند سوال کلیدی درباره فرهنگ مطرح کردیم و سپس به تعریف مدیریت و ابعاد آن و نیز فرهنگ و سطوح آن پرداختیم. اینک در مقاله پنجم و در ادامه بحث فرهنگ، به موضوع ویژگی های فرهنگ و زنجیره خلاق فرهنگ می پردازیم.

 

ویژگی‌های فرهنگ

در باب ویژگی‌های فرهنگ اسناد علمی زیادی بررسی شدند؛ و بر این اساس به طور خلاصه می‌توان گفت، فرهنگ دارای ویژگی‌های زیر است.

  1. فرهنگ خاص انسان است؛ و شامل گذر از مرحله غریزی به رفتارِ آموخته است.

  2. فرهنگ اکتسابی و آموختنى است و پیرو قانون یادگیرى است. لذا فرهنگ مقوله‌ای موروثی، غریزى و ذاتى نیست؛ و از راه آموختن و تجربه کسب می‌شود. ولی فراتر از سواد و تحصیلات است؛ زیرا با فطرت و سرشت انسان‌ها مرتبط است.

  1. فرهنگ (میراث فرهنگی اجتماعی) از یک نسل به نسل دیگر انتقال می‌یابد.

  2. فرهنگ دارای نظام ارزشی، زنده و پویاست؛ و توقف فرهنگ مساوی با مرگ آن است.

  3. خصوصیات فرهنگی و رفتار افراد یک جامعه منتج و ناشی از مبانی ادراک‌های آن‌هاست.

  4. فرهنگ عام، ولی خاص است.

  5. فرهنگ متغیر (همیشه در حال تغییر و دگرگونی هستند)، ولی ثابت است.

  6. فرهنگ پدیده‌ای ذهنى و تصورى است.

  7. پذیرش فرهنگ، اجباری، ولی اختیاری است.

  8. فرهنگ اجتماعى و اشتراکی است؛ ریشه اجتماعى دارد، قابل اشاعه است و تعامل مؤثر و خودبه‌خود بین افراد جامعه را میسر می‌سازد. افراد در آن سهم دارند و هر فردی به‌عنوان عضوی از اعضا یک گروه، یک سازمان و یا یک جامعه در فرهنگ سهیم است.

  9. فرهنگ منبع هویت انسان‌ها و هویت‌دهنده است؛ یعنی تنظیم‌کننده روابط اجتماعی و تضمین‌کننده نوع بینش و نگرش فرهنگ پذیر است.

  10. ارتباط منطقی و وابستگی‌های معنی‌دار بین اجزاء نظام اجتماعی و فرهنگی وجود دارد.

 

 

زنجیره خلاق فرهنگ

بر اساس تعاریف موجود در فرهنگ، مفهومی تحت عنوان زنجیره خلاق[۱] فرهنگ مطرح است. بر این اساس خدمات و محصولات فرهنگی طی گام‌های تعریف‌شده زیر که به زنجیره خلاق فرهنگ نام نهاده شده‌اند، موضوعیت می‌یابند. (Canadian Framework for Culture Statistics, 2004)

  1. آفرینش

  2. تولید

  3. ساخت

  4. توزیع

  5. کالا و خدمات فرهنگی

  6. مصرف‌کنندگان

  7. اثرات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی

 

در این فرآیند زنجیره­ای مراحل خلق و تولید یک محصول فرهنگی و انتقال آن به مشتری و اثرات بعدی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن مشخص‌شده است؛ ضمن اینکه در این فرآیند، فعالیت­های پشتیبانی تعریف‌شده که می­تواند باعث توسعه کمی و کیفی این محصولات شود.

 

موضوع آموزش نیز برای مشتریان باعث شناخت محصولات، کاربری آن برای رفع نیاز مشتری و … می‌شود، که به‌عنوان یک خدمت جانبی مطرح است. مدل مفهومی این زنجیره را در نمودار ادامه ملاحظه می‌نمایید.

زنجیره خلاق فرهنگ

 

 

 

در آخر یادآور می شود که مجموعه مقالات ارائه شده به مثابه دانه های تسبیح به دنبال هم آمده و سعی در انتقال مفهومی تحت عنوان مدیریت جامع فرهنگ دارد؛ لذا از همه صاحب نظران و نخبگان عرصه مدیریت و فرهنگ تقاضا می شود ضمن توجه به مجموعه آن ها، نقدها و نظرات تکمیلی خود را از طریق سایت www.amaher.ir با نگارنده در میان گذارند.

 

———————————–

[۱] Creative chain

دیدگاه خود را به ما بگویید.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.